måndag 6 februari 2017

Framåtrörelse kräver hållplatser

"Reflektera över vad ordet återhämtning betyder för dig. Hinner du vänta in dina tankar? Känn efter på vilka ställen i kroppen du kan känna din puls. Framåtrörelse kräver hållplatser. Unna dig en andhämtningspaus."

Så skriver jag i min nya bok När själen får grönska som kommer ut i mars på Bonnier Fakta. Det var ord som direkt fick fotograf Lina Karna Kippel, som tagit alla bilder till boken, att tänka efter lite extra. Det är så lätt att glömma att sätta sig ner och bara tänka, eller släppa tanken fri, som jag hellre vill uppmana till. Vi tänker så mycket viktigt hela tiden att det behövs gläntor för tankar och känslor som varken är resultatinriktade eller frammanade, utan bara får komma av sig själv. Kanske blir det inte mer spännande än vad de är att stå på en hållplats och vänta på bussen. Men då får det vara så. Det är också okej.

Om du är nyfiken på boken så följ min blogg här (prenumerera gärna på inlägg) eller förbeställ boken redan nu: http://bit.ly/2kzo6BE
Allt gott,
EvaPS. Bilden där jag sitter på bänken är tagen på Kullaberg, just där berget stupar ner i havet. Här är luften fri och tankarna kan segla ut över Öresund.

4 kommentarer:

Veronica sa...

Den ser jag fram emot att läsa! Verkligen en "annorlunda" trädgårdsbok och ett superviktigt ämne att fundera över.
Jag har min trädgård som en plats där jag mår bra och kan "andas" i. Livet blir mycket svårare så här års när jag inte kan vara i den lika lätt eller som nu när det är snöstorm i Stockholm :(

Veronica

Isas Trädgård sa...

Vilken fantastiskt rubrik - framåtrörelse kräver hållplatser. Precis så är det !
Ser fram mot boken !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Susie på Stjärnarve... sa...

Låter som en intressant bok med massor av tänkvärt!
KRAM
Susie

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tack för fina ord Veonica, Isa och Susie.
Kram,
Eva