fredag 27 april 2012

Förtrollande magnolia

I helgen kommer min favoritmagnolia 'Wada's Memory' att slå ut i full blom (bilden togs alltså förra året). Den har redan glatt mig varje dag i en hel vecka med sina knoppar som en efter en släpper vinterpälsen till marken och visar sina vita näsdukar.
'Wada' är släkt med Magnolia kobus och därför ganska härdig, zon 4-5 tror jag åtminstone. Hos mig är den efter tio år ett fyra till fem meter högt träd. Jag har till och med lyckats fröså den, en liten planta som nu står och väntar på sin nya ägare. Det är min kompis Carolina som är magnoliasamlare som ska få den, fast det vet hon inte än.
Ha en skön helg alla!
Eva

9 kommentarer:

Torprosen sa...

Helt underbar verkar den vara..vill ha..Får nöja mig med min "Susan" en rosa stjärnmagnolia, säkert vanlig, men gläder mig varje vår.Ha en go helg!Torprosen

Merja sa...

Härligt! Vilket enormt träd!!
Planterade ner två olika magnolior hos mig och hoppas hoppas att de ska klara sig. Jag får fjäska lite extra för dom:)
Din vän kommer garanterat att bli lyckligare!
Ha en bra helg!

Miljövänlig möbelmagi! sa...

Så vackert! Önskar vi också hade lite fler blommande träd här hemma... Jag får ta mig en cykeltur i kvarteret & njuta istället :) Trevlig helg Eva!

Märit i Mariehem sa...

Trevligt! Vädret framöver verkar ju också vara lämpligt för magnolior!

Något gnager på knopparna till min Magnolia Soulangeana, så jag fruktar att blomningen inte blir vad jag önskar.

Stein sa...

Nydelig tre!
Jeg får skrive både Magnolia Kobus og M. Wadas memory på ønskelisten min, for de er jo virkelig flotte eksemplarer!
Ønsker deg en riktig trivelig helg!

Stein

Susie på Stjärnarve... sa...

Har försökt med magnolia 2 gånger, men nu har jag gett upp! Dom gillar inte vår kalkhaltiga jord och det har inte hjälpt att "bara" byta jorden på planteringsstället. Man måste förmodligen avgränsa gropen med något och det har jag ingen lust till just nu. Tyvärr - för dom är enormt fina och den sista jag hade köpt var en vidunderligt vacker starkt gul!!

Blomkärringen sa...

Åh så vackert! den tar andan ur en helt! Jag har en plats i tanken där den nog ska trivas, inte för stekande sol utan delvis skugga under dagen och i lä och skyddat läge...Jo, om jag blundar kan jag se hur vacker den kommer att bli.. Men det får bli ett annat år (:D
Så nu njuter jag av din fina bild i stället!
Ha en fin helg!

Carolina sa...

:)

Fia sa...

Så himla fin!
På min Kobus frös alla knoppar, så dom är bara brunt fnas nu :-( Dom blev lurade att öppna sig av värmen, och sedan blev det så kallt. Så nästa magnolia, som kanske blir en Wadas, tänker jag inte plantera vid söderberget...
Ha en gó helg!